15-01-2015, 00:00
Ponad 100 tys. zł może wynieść kara pieniężna nałożona na firmę wprowadzającą do obrotu żywność nieprawidłowo oznakowaną. Wprowadzone 13 grudnia 2014 roku Rozporządzenie UE nr 1169/2011 rozszerza jednak zakres odpowiedzialności. Sankcje mogą dotyczyć nie tylko producentów, ale i np. właścicieli sklepów internetowych oferujących żywność.
W jaki sposób jednak ocenić, czy żywność została prawidłowo oznakowana? Tu z pomocą przedsiębiorcom przychodzi System Harmonizacji Opakowań Spożywczych – SHOS.PL. To platforma, która umożliwia producentom żywności weryfikację opakowań pod kątem nowych przepisów.
„Konsekwencje nieprzestrzegania przepisów mogą być dotkliwe, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorców. Właściwy inspektor Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHAR-S) może nałożyć karę nawet w wysokości przekraczającej 100 tys. zł (trzydziestokrotność przeciętnego wynagrodzenia brutto za poprzedni rok). Jednak wysokość tej kary może być wymierzona do pięciokrotnej wartości brutto zakwestionowanej ilości żywności” – wyjaśnia Remigiusz Pytlik, adwokat z Adwokackiej Spółki Partnerskiej Malczewski Stoczczak Matyaszczyk, partner SHOS.PL.
Rozporządzenie 1169/2011 zawiera przepisy pozwalające na wykorzystanie już wyprodukowanych opakowań do wyczerpania zapasów, z czego skwapliwie korzystają przedsiębiorcy. „To dość ryzykowna droga – nowe przepisy dotyczą nie tylko rozmiaru czcionki czy zawartości informacyjnej opakowania, ale przede wszystkim zabraniają wprowadzania konsumenta w błąd, np. poprzez sugerowanie innego, niż faktyczny, kraju pochodzenia” – dodaje.
„Największą zmianą, bo z punktu widzenia przedsiębiorcy najtrudniejszą do wdrożenia, jest rozszerzenie zakazu wprowadzania w błąd na reklamy oraz sposób prezentacji produktów. To oczywiście duże wyzwanie, ale i szansa na opracowanie lepszych, bardziej czytelnych treści promocyjnych, począwszy od opakowań, przez reklamy, po materiały POS” – mówi Kamila Radomska-Woźniak, właścicielka agencji Nonoproblemo, partner SHOS.PL. Jednocześnie radzi, aby przed podjęciem decyzji o zmianie opakowania, przeprowadzić jego weryfikację pod kątem zgodności z nowymi przepisami.
Jakich obszarów dotyczą nowe zmiany? Na co zwracać uwagę? Jak unikać nieprecyzyjnych, mogących wprowadzać w błąd sformułowań? Jaki rozmiar czcionki jest właściwy? Co można, a czego nie wolno zaprezentować na zdjęciu umieszczonym na opakowaniu? To tylko część z pytań, które zadają sobie przedsiębiorcy wprowadzający na rynek środki spożywcze. To dla nich powstał specjalny projekt szkoleniowy realizowany w ramach Systemu Harmonizacji Opakowań Spożywczych – SHOS.PL. Pierwsze szkolenia ruszają już w styczniu, w Poznaniu. Są jeszcze wolne miejsca.
„Pod koniec 2014 roku, kiedy rozporządzenie miało wejść w życie, otrzymywaliśmy z rynku coraz więcej zapytań dotyczących nowych regulacji oraz sposobów przeprowadzenia harmonizacji opakowań. Szkolenia, które prowadzimy, odpowiadają na większość z tych pytań. Niestety przepisy pozostawiają tu pole do indywidualnej interpretacji, co z jednej strony daje firmom pewną swobodę, z drugiej – może być ryzykowne. Omawiając dobre i złe przykłady z życia, chcemy na takie właśnie aspekty szczególne wyczulić uczestników szkoleń” – tłumaczy Alicja Sidorowicz, koordynator szkoleń SHOS.PL.
Dostępne terminy szkoleń SHOS:
23 stycznia 2015
30 stycznia 2015
Miejsce:
Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Program szkoleń:
9:00-9:15 Rejestracja uczestników
9:15-9:30 Rozporządzenie 1169/2011 – nowe wytyczne
9:30-10:30 Prawne konsekwencje wprowadzenia Rozporządzenia 1169/2011 – adwokat Remigiusz Pytlik, Adwokacka Spółka Partnerska Malczewski Stoczczak Matyaszyk
10:30-11:30 Wpływ Rozporządzenia na stronę graficzną i komunikacyjną opakowań produktów spożywczych – Kamila Radomska-Woźniak, Agencja Nonoproblemo
11:30-12:00 Przerwa kawowa
12:00-14:00 Panel dyskusyjny, przykłady z życia: dobre i złe praktyki
Cena:
Promocja do 20 stycznia – 399 zł
Podobne artykuły
Komentarze