jedzenie

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.



Artykuł Dodaj artykuł

POLSKI HANDEL ZAGRANICZNY ARTYKUŁAMI ROLNO-SPOŻYWCZYMI W OKRESIE I-III 2014 R.

Według wstępnych danych (GUS) w okresie styczeń - marzec 2014 roku, wartość polskiego eksportu ogółem wyniosła 39,6 mld EUR i była wyższa niż rok wcześniej o 6,8%. Udział eksportu towarów rolno-spożywczych w eksporcie ogółem wyniósł 12,7%, czyli był na dokładnie takim samym poziomie jak w pierwszym kwartale 2013 roku.

POLSKI HANDEL ZAGRANICZNY ARTYKUŁAMI ROLNO-SPOŻYWCZYMI
W OKRESIE STYCZEŃ – MARZEC 2014 ROKU

Według wstępnych danych (GUS) w okresie styczeń - marzec 2014 roku, wartość polskiego eksportu ogółem wyniosła 39,6 mld EUR i była wyższa niż rok wcześniej o 6,8%. Udział eksportu towarów rolno-spożywczych w eksporcie ogółem wyniósł 12,7%, czyli był na dokładnie takim samym poziomie jak w pierwszym kwartale 2013 roku.

Wartość polskiego importu ogółem w pierwszych trzech miesiącach 2014 roku wyniosła 39,3 mld EUR, co oznaczało wzrost o 2,6% w porównaniu do tego samego okresu 2013 roku. Udział artykułów rolno-spożywczych w wartości całego polskiego importu stanowił 9,2% (w I-III 2013 r.: 9,4%).

Saldo w polskim handlu zagranicznym ogółem po pierwszym kwartale 2014 roku nadal pozostało na plusie i wyniosło 0,3 mld EUR (w I-III 2013 r. – minus 1,2 mld EUR).

EKSPORT

W okresie styczeń - marzec 2014 roku wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniosła 5 024 mln EUR, co oznaczało wzrost o 7,0%. W pierwszym kwartale 2013 roku wartość zagranicznej sprzedaży była na poziomie 4 695 mln EUR.

Sprzedaż do państw Unii Europejskiej1 (UE) wzrosła o 6,0%, a do państw dawnej „piętnastki” o 5,9%. Do 12 „nowych” państw członkowskich wywóz polskiej żywności wzrósł o 6,3%. Ogółem na rynek UE sprzedano towary na kwotę 3 893 mln EUR. W strukturze eksportu rolno-spożywczego udział państw UE w porównaniu do pierwszego kwartału 2013 roku spadł z 78,3% do 77,5%.

Wartość eksportu do państw Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) wyniosła 513 mln EUR i w stosunku do pierwszego kwartału 2013 roku spadła o 2,1%. Taka sytuacja wynikała przede wszystkim z wprowadzonego w lutym br. embarga na import wieprzowiny z Polski m.in. przez Rosję, Białoruś i Ukrainę. Sprzedaż do państw WNP stanowiła 10,2% wartości całego eksportu towarów rolno-spożywczych i była na niższym poziomie niż przed rokiem (11,2%).

W okresie styczeń - marzec 2014 roku tradycyjnie, najwięcej artykułów rolno-spożywczych sprzedano do Niemiec. Wartość tego eksportu wyniosła 1 133 mln EUR i w porównaniu z tym samym okresem 2013 roku był to wzrost o 8,5% (w I-III 2013 r. - 1 044 mln EUR). Eksport do Niemiec stanowił 22,6% wartości całego eksportu rolno-spożywczego zrealizowanego w okresie styczeń - marzec 2014 roku. Na rynek niemiecki najwięcej (wartościowo) sprzedano: mięsa drobiowego, ryb wędzonych (gł. łososia), ryb przetworzonych i zakonserwowanych, czekolady i wyrobów czekoladowych, soków z owoców (gł. soku jabłkowego), wyrobów piekarniczych w tym m.in. herbatników i wafli, kukurydzy, papierosów, mleka w proszku, mrożonych owoców (gł. truskawek i malin), pszenicy, filetów rybnych oraz oleju rzepakowego. Największy, bo ponad czterokrotny, wzrost wartości sprzedaży do Niemiec odnotowano w przypadku oleju rzepakowego. Ponadto o 75% wzrosła wartość wywozu kukurydzy, o 51% czekolady i wyrobów zawierających kakao, zaś o 44% mięsa drobiowego.

Na drugim miejscu wśród odbiorców polskich produktów rolno-spożywczych znalazła się Wielka Brytania. W okresie styczeń - marzec 2014 roku sprzedano na ten rynek towary o wartości 355 mln EUR, czyli o 2,4% więcej niż przed rokiem (w I-III 2013 r. – 347 mln EUR), zaś udział w całym eksporcie rolno-spożywczym wyniósł 7,0%. Wielka Brytania była odbiorcą głównie czekolady i wyrobów czekoladowych, mięsa drobiowego, mięsa przetworzonego i solonego oraz wafli i herbatników.

Należy zwrócić uwagę na wysoką pozycję Francji, która znalazła się na trzecim miejscu. W pierwszym kwartale 2014 roku sprzedano tam towary o wartości 325 mln EUR. Oznaczało to w porównaniu do pierwszego kwartału poprzedniego roku wzrost o 10,7% (w I-III 2013 r. - 294 mln EUR) i udział w eksporcie na poziomie 6,5%. W pierwszych miesiącach 2014 roku do Francji sprzedawano głównie papierosy, mięso drobiowe, syropy cukrowe oraz wódkę. Wymienione towary stanowiły około 40% wartości wyeksportowanych artykułów. Na rynek francuski trafiały również wyroby piekarnicze (np. bułki, wafle, herbatniki) oraz soki owocowe (gł. sok jabłkowy).

W pierwszym kwartale 2014 roku na czwartym miejscu wśród największych odbiorców polskich towarów rolno-spożywczych znalazła się Rosja, gdzie sprzedano towary o wartości około 306 mln EUR. Oznaczało to w porównaniu do poprzedniego roku wzrost o 3,4% (w I-III 2013 r. 296 mln EUR) i udział w eksporcie na poziomie 6,1%. W pierwszych miesiącah 2014 roku do Rosji sprzedawano głównie jabłka, które stanowiły około 24% wartości wyeksportowanych artykułów. Ponadto, na rynek rosyjski trafiały również sery, mięso wieprzowe, warzywa zarówno świeże jak i w postaci mrożonek, syropy cukrowe oraz pieczarki.

Kolejne miejsca wśród ważniejszych odbiorców artykułów rolno-spożywczych zajęły: Republika Czeska - 300 mln EUR (jeszcze niedawno na 2-3 miejscu), Włochy - 256 mln EUR, Niderlandy - 253 mln EUR i Słowacja - 166 mln EUR. Do Republiki Czeskiej sprzedawano głównie olej rzepakowy, mięso drobiowe, sery, wyroby piekarnicze (m.in. wafle i herbatniki) oraz mięso wieprzowe, do Włoch mięso wołowe, wieprzowe, papierosy i sery, zaś do Niderlandów sprzedawano głównie papierosy, mięso drobiowe, mięso wołowe oraz jaja kurze. Słowacja była odbiorcą takich towarów jak: mięso wieprzowe, olej rzepakowy, mięso drobiowe, sery, papierosy oraz cukier.

Wśród ważniejszych partnerów handlowych, największy wzrost wartości eksportu w porównaniu z pierwszym kwartałem poprzedniego roku, odnotowano w handlu z Marokiem. Sprzedaż do tego państwa wzrosła wielokrotnie, osiągając poziom 21 mln EUR (w I-III 2013r. było to tylko 0,8 mln EUR), głównie z powodu znaczącego eksportu pszenicy. Sprzedaż dużej partii pszenicy przyczyniła się do znaczącego wzrostu polskiego eksportu m.in. do Sudanu, Zimbabwe, Egiptu i Arabii Saudyjskiej. W efekcie, łączna wartość sprzedanych towarów rolno-spożywczych do Zimbabwe wyniosła 6,6 mln EUR, do Sudanu - 8,3 mln EUR, do Egiptu - 27,6 mln EUR zaś do Arabii Saudyjskiej - 45 mln EUR. Większa niż przed rokiem sprzedaż mleka w proszku wpłynęła na istotny wzrost wartości sprzedaży polskich towarów do Algierii i na Kubę. Sprzedaż na te rynki wyniosła odpowiednio 43,6 mln EUR i 8,5 mln EUR. Większe zainteresowanie odbiorców w Beninie mięsem drobiowym z Polski, wpłynęło na ponad 80% wzrost wartości eksportu do tego państwa osiągając poziom około 10 mln EUR. Z kolei większa sprzedaż syropów cukrowych i kawy wpłynęła na około 30% wzrost wartości wywozu na Łotwę.

Poza wyżej wymienionymi państwami, odnotowano również znaczący wzrost wartości sprzedaży towarów rolno-spożywczych m.in. do Francji, Republiki Czeskiej, Hiszpanii, Belgii, Portugali, Kazachstanu, Iraku oraz Cypru.

Natomiast o 46% spadł eksport do Japonii, co wynikało przede wszystkim ze spadku sprzedaży mięsa wieprzowego. Mniejszy eksport wołowiny i sadzonek roślin przyczyniły się do spadku o 38% sprzedaży do Uzbekistanu. Eksport do Turcji spadł o około 30% głównie z powodu mniejszego zainteresowania czekoladą i wyrobami zawierającymi kakao oraz papierosami. Ponadto, o około 20% spadła sprzedaż z Polski do Irlandii, głównie kukurydzy i jęczmienia. Do USA zmniejszył się eksport o 18%, przede wszystkim z powodu mniejszego zainteresowania glutenem pszennym. Wartość sprzedaży na Ukrainę spadła o 17%, gdzie w porównaniu z pierwszym kwartałem 2013 roku sprzedano na ten rynek mniej wieprzowiny oraz jabłek.

W pierwszym kwartale 2014 roku pod względem wartości eksportowano głównie: mięso drobiowe, papierosy, czekoladę i przetwory zawierające kakao, wyroby piekarnicze (herbatniki, wafle, itp.), syropy cukrowe, sery i twarogi, mięso wieprzowe, mięso wołowe, ryby wędzone (głównie łosoś), jabłka, pszenica, mleko w proszku, soki owocowe (gł. sok jabłkowy), owoce mrożone oraz przetworzone i konserwowane ryby. Wartość eksportu wymienionych wyżej towarów stanowiła około 55% ogólnego wywozu towarów rolno-spożywczych z Polski.

W porównaniu do pierwszego kwartału 2013 roku, na uwagę zasługuje ponad dwukrotny wzrost wartości eksportu mleka w proszku, pszenicy, miodu naturalnego oraz oleju rzepakowego. Znacząco wzrósł także eksport syropów cukrowych, bo o około 40%, mleka w proszku o 26%, filetów rybnych i mięsa rybiego o 20%, wyrobów piekarniczych (m.in. wafli i herbatników) o 21%, mięsa drobiowego o 19% a serów o 17%.

Spadła natomiast wartość eksportu m.in. soków z owoców (gł soku jabłkowego) o 19%, jabłek o 17%, mięsa wieprzowego o 12% oraz mięsa wołowego o 10%.

 

IMPORT

W okresie styczeń - marzec 2014 roku zostały sprowadzone do Polski artykuły rolno-spożywcze na ogólną kwotę 3 615 mln EUR, co oznaczało w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku wzrost o 0,7%. W pierwszym kwartale 2013 roku wartość importu wyniosła 3 589 mln EUR.

W ramach UE sprowadziliśmy towary na kwotę 2 530 mln EUR i w stosunku do okresu styczeń - marzec 2013 roku był to wzrost o 2,8% (I-III 2013 r. - 2 461 mln EUR), natomiast o 4,0% wzrósł import z państw dawnej „piętnastki”. Wartość zakupów w pozostałych 12 państwach spadła o 4,0% i wyniosła 349 mln EUR (w I-III 2013 r. – 363 mln EUR). Udział przywozu z państw UE stanowił 70,0% ogólnej wartości importu towarów rolno-spożywczych do Polski, rok wcześniej było to 68,6%.

W porównaniu z pierwszym kwartałem 2013 roku, wartość importu z państw WNP wzrosła o ponad 23%, ze 124 mln EUR do 154 mln EUR w okresie styczeń - marzec 2014 roku. W ogólnej strukturze, import z WNP stanowił 4,2%, podczas gdy przed rokiem było to 3,5%.

Artykuły rolno-spożywcze, które importowano do Polski, tak jak w przypadku eksportu pochodziły głównie z Niemiec a ich wartość wyniosła 825 mln EUR. Import z Niemiec w porównaniu z rokiem poprzednim wzrósł o 5,8% (w I-III 2013 r. - 780 mln EUR) i stanowił 22,8% importu rolno-spożywczego ogółem. W analizowanym okresie najwięcej pod względem wartości sprowadzono z Niemiec do Polski: mięsa wieprzowego, czekolady i wyrobów czekoladowych, karmy dla zwierząt, świń, wyrobów piekarniczych w tym m.in. herbatników i wafli, serów, mleka w proszku oraz kawy.

Import z Niderlandów osiągnął wartość 291 mln EUR, z Hiszpanii 218 mln EUR, z Danii 173 mln EUR, z Norwegii 160 mln EUR, z Francji 157 mln EUR a z Włoch 131 mln EUR. Ponadto, znaczący udział w imporcie do Polski miały również Belgia, Republika Czeska, Argentyna, Ukraina, Chiny oraz Wielka Brytania. Import z wymienionych wyżej państw stanowił około 70% wartości przywozu towarów rolno-spożywczych do Polski w tym okresie.

Z Niderlandów sprowadzano do Polski najwięcej mięsa wieprzowego, kwiatów ciętych, roślin żywych i nasion do siewu (głównie nasion warzyw), z Hiszpanii owoców cytrusowych, pomidorów oraz mięsa wieprzowego, z Danii mięsa wieprzowego i świń, z Norwegii ryb świeżych (gł. łososia), z Francji kukurydzy i syropów cukrowych a z Włoch przede wszystkim czekolady i wyroby zawierających kakao, syropów cukrowych, wina oraz makaronów.

Wielokrotny wzrost wartości importu w porównaniu do pierwszego kwartału poprzedniego roku odnotowano w handlu z Paragwajem, czego powodem był znaczący import makuchów sojowych. Wartość importu towarów rolno-spożywczych z Paragwaju wyniosła 18 mln EUR (w okresie I-III 2013 tylko 0,1 mln EUR) . Zwiększony import makuchów sojowych wpłynął również na prawie 4-krotny wzrost wartości importu z Rosji, który w efekcie osiągnął wartość około 46 mln EUR. Większe niż przed rokiem zakupy ryb mrożonych i filetów rybnych w Chile spowodowały, że import z tego kraju wzrósł o 26% do wartości około 20 mln EUR. Ponadto, większy import z Francji oleju palmowego oraz czekolady i wyrobów zawierających kakao wpłynął na wzrost o 18% wartości zakupionych w tym kraju towarów rolno-spożywczych. Na skutek większego importu koncentratu pomidorowego oraz tytoniu nieprzetworzonego o 16% wzrosła wartość importu z Chin. Ponadto import towarów rolno-spożywczych wzrósł m.in. z takich państw jak Rumunia (o 47%), Szwecja (o 33%), Portugalia (o 23%) oraz Bułgaria (o 19%).

W porównaniu do pierwszego kwartału 2013 roku, spadek importu odnotowano między innymi w handlu z USA o 59%, co wynikało ze znacznie mniejszych zakupów makuchów sojowych. Wartość zakupów w Wietnamie spadła o 20%, głównie w wyniku mniejszego przywozu kawy. Spadek wartości importu odnotowano również w handlu z Litwą o 14%, z Argentyną o 12%, z Hiszpanią o 11% oraz ze Słowacją o 10%.

Pod względem wartości, najważniejszymi towarami sprowadzanymi do Polski w analizowanym okresie były: mięso wieprzowe, ryby świeże, makuchy sojowe, czekolada i wyroby zawierające kakao, filety rybne, świnie, karma dla zwierząt, syropy cukrowe, tytoń nieprzetworzony, owoce cytrusowe, wyroby piekarnicze w tym m.in. herbatniki i wafle, kawa, kukurydza, sery i twarogi, pomidory oraz mleko w proszku. Import wymienionych wyżej towarów stanowił prawie połowę całkowitej wartości przywozu towarów rolno-spożywczych do Polski.

Import mięsa wieprzowego oraz świń pochodził głównie z Niemiec, Danii i z Belgii, ryb świeżych z Norwegii i Szwecji, makuchów sojowych z Argentyny i Rosji, czekolady i wyrobów zawierających kakao z Niemiec, Włoch i Francji, zaś świń z Danii i Niemiec.

Największy wzrost importu w stosunku do pierwszego kwartału 2013 roku odnotowano w przypadku mleka w proszku oraz serwatki, których wartość przywozu wzrosła ponad dwukrotnie, ponadto wzrosły zakupy cukru (gł. cukru trzcinowego) o 77%, kukurydzy o 19%, ryb świeżych i czekolady o 12%, zaś syropów cukrowych oraz karmy dla zwierząt o 11%.

Natomiast wyraźnie spadł import między innymi nasion rzepaku o 51%, wódki i napojów spirytusowych (gł. whisky) o 33%, kawy o 28%, makuchów sojowych i owoców cytrusowych o 25%.

SALDO

Nadal rośnie dodatnie saldo w obrotach artykułami rolno-spożywczymi. W okresie styczeń - marzec 2014 roku osiągnęło ono poziom plus 1 409 mln EUR i wzrosło o 27,5% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2013 roku (+1 106 mln EUR). Saldo w obrotach z państwami UE również było dodatnie i wyniosło 1 363 mln EUR i w porównaniu do pierwszego kwartału 2013 roku odnotowano wzrost o 12,4%, wówczas wartość ta była na poziomie plus 1 212 mln EUR.

Najwyższe dodatnie saldo uzyskała Polska w obrotach z Niemcami (+308 mln EUR), Wielką Brytanią (+267 mln EUR), Rosją (+261 mln EUR), Republiką Czeską (+194 mln EUR) i Francją (+169 mln EUR).

Natomiast zdecydowanie większy import od eksportu a tym samym ujemne saldo miało miejsce w handlu m.in. z Hiszpanią (-125 mln EUR), Norwegią (-140 mln EUR), Argentyną (-89 mln EUR) i Danią (-69 mln EUR).

1 - W niniejszym opracowaniu Unia Europejska to ugrupowanie 28 państw łącznie z Chorwacją, która została przyjęta do UE 1 lipca 2013 roku.


Handel zagraniczny towarami rolno-spożywczymi w okresie I-III 2014 r. (.xls)