Artykuł Dodaj artykuł

Solić czy nie solić? Oto jest pytanie

28-05-2015, 02:00

Solić czy nie solić? Oto jest pytanie, potrawy bez soli, wyrzucsolniczke,Życie bez soli nie byłoby możliwe. Zawarty w niej sód odpowiedzialny jest bowiem za prawidłowe funkcjonowanie komórek naszego organizmu. Ze względu na wszechobecną sól w produktach, które spożywamy na co dzień do jego niedoboru dochodzi niezwykle rzadko. Częstszym problemem, z którego niestety nie każdy jeszcze zdaje sobie sprawę jest nadmierne jego spożycie.

Za dużo soli

Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 g, czyli takiej ilości, która mieści się na płaskiej łyżeczce od herbaty. Dawka zaś, która jest wystarczająca do tego, by nasze komórki prawidłowo funkcjonowały to zaledwie 3,8 g. Okazuje się jednak, że każdego dnia znacznie przekraczamy tę normę. Jedzenie poza domem, korzystanie z gotowych produktów, przegryzanie słonych przekąsek i nadmierne przyprawianie potraw sprawia, że codziennie do naszego organizmu trafia o ponad 2,5 g więcej soli niż potrzeba.

Co możemy zrobić?

Całkowite wyeliminowanie soli z naszej diety będzie po pierwsze niebezpieczne a po drugie zupełnie niemożliwe. Sól jest niemal wszędzie - w kupowanych w supermarketach wędlinach, w sosach w torebkach i słoikach, w ketchupie i mieszankach przypraw, w jedzeniu typu fast-food a nawet w pieczywie i niektórych słodyczach. Nie wystarczy tylko odstawić solniczkę, by znacząco zredukować ilość spożywanej soli. Należy rozsądnie robić zakupy i zamiast jeść “na mieście” postawić na domowe, zdrowe posiłki.

Bez soli, ale smacznie

Wśród wielu z nas pokutuje mniemanie, że jedzenie niesłone to jedzenie, które jest bez smaku. Mówi się przecież, że dopiero sól pozwala wydobyć prawdziwy smak z potraw. Nic bardziej mylnego. Prawdziwy smak potraw można poczuć dopiero wtedy, kiedy przestanie się nadmiernie doprawiać je solą i przyprawami, których głównym składnikiem jest glutaminian sodu. Wystarczą dwa dni ograniczania soli, by nasz organizm po prostu przestał się jej domagać w nadmiarze. Zdrowe posiłki naprawdę mogą być smaczne. W miejsce soli zacznijmy po prostu stosować zioła i naturalne przyprawy. Bazylia, estragon, tymianek czy imbir na tyle wzbogacą smak i zapach potraw, że sól po prostu stanie się zbędna.

Warto pamiętać

Na koniec kilka przydatnych wskazówek, które pozwolą nam zredukować ilość dodawanej do potraw soli:

  • Potrawy dosalajmy pod koniec gotowania - wtedy wchłoną one o wiele mniej soli niż wtedy, kiedy dodalibyśmy sól na początku.
  • Na stawiajmy soli na stole - po co dosalać coś, co było doprawiane w trakcie gotowania?
  • Zdrowe posiłki przygotowujmy w garnkach, które umożliwiają gotowanie na parze i patelniach, na których możliwe jest smażenie bez dodatku soli i tłuszczu.

Jedzmy zdrowiej, smaczniej, rozsądniej. Tak niewiele trzeba, by poprawić stan zdrowia swojego organizmu. Więcej o zdrowych posiłkach: http://www.wyrzucsolniczke.pl/gotuj-bez-soli

Podobne artykuły