jedzenie

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.



Artykuł Dodaj artykuł

Świąteczne zwyczaje Polaków

Święta to jeden z najważniejszych momentów zakupowych dla branży spożywczej. W okresie przedświątecznym konsumenci poszukują na sklepowych półkach produktów, które będą wykorzystywane w trakcie przyrządzania świątecznych potraw. 

Świąteczne zwyczaje Polaków

Święta to jeden z najważniejszych momentów zakupowych dla branży spożywczej. W okresie przedświątecznym konsumenci poszukują na sklepowych półkach produktów, które będą wykorzystywane w trakcie przyrządzania świątecznych potraw. To również moment, kiedy chętniej wracamy do tradycji i przygotowujemy potrawy, które na świąteczne stoły podawały nasze mamy i babcie, dodając do nich nutę nowoczesności. Dlaczego tak bardzo lubimy wracać w tym czasie do korzeni?

Z przeprowadzany przez markę Bakalland badań „Trendy na rynku żywności”  wynika, że z roku na rok następuje wśród konsumentów większy zwrot ku tradycji. Jeszcze kilkanaście lat temu prześcigaliśmy się w pomysłach na wymyślne dania, potrawy i składniki, z których były one przygotowywane. Dziś wracamy do dawnych receptur – oczywiście dodając do nich nowoczesną nutę. Wśród zaobserwowanych przez Bakalland trendów dużą rolę zaczyna odgrywać trend powrotu do korzeni. Aż 72% respondentów w swoich kulinarnych przygodach wybiera sprawdzone receptury i produkty wykorzystywane od lat (również przez mamy i babcie) – dodając do nich odrobinę nowoczesności. Dodatkowo badani podkreślają, że często wracają do smaków dzieciństwa, gotując domowe pierogi, naleśniki, gołąbki czy placki ziemniaczane, a także desery, które kojarzą im się z tymi przyrządzanymi np. przez babcie: budyń z jabłkami, sernik z rodzynkami, kasza manna z bakaliami. Takie też stają się Święta, w których sięgamy po sprawdzone produkty i receptury. Dodatkowo możemy mówić o rozbudzeniu wśród konsumentów trendu powrotu do domowych wypieków i mikrotrendu: homemade, w którym najlepsze jest to, co domowe i zrobione ze sprawdzonych składników: sosy, przeciery, nalewki, wypieki. Uwielbiamy eksperymentować w kuchni, w której wraca moda na przygotowywanie domowych przetworów (często później wykorzystywanych w świątecznych potrawach) oraz wypieków. Na portalach społecznościowych z dumą pokazujemy to, co udało się ugotować w domowym zaciszu. Dlaczego homemade stał się tak popularny i szczególnie praktykowany w okresie świątecznym? To proste – dzięki temu, że gotujemy sami, dobrze wiemy, co znajduje się w składzie naszych dań, dbamy o ich jakość i smak, a przy okazji odkrywamy w sobie niezliczone kulinarne talenty.

Zakupowy koszyk Polaków

W okresie świątecznym zakupowy koszyk Polaków zapełnia się produktami spożywczymi, z których przygotowywane są świąteczne potrawy. Konsumenci w swoich decyzjach zakupowych w 85% zwracają uwagę na jakość, a na 78% decyzji wpływa smak produktów. Natomiast pozostałe czynniki, które decydują o wyborze to: cena (70%) i wcześniejsze doświadczenia związane z produktem (70%).

Tymi samymi wartościami konsumenci kierują się również przy wyborze produktów świątecznych i to one mają bezpośrednie przełożenie na umieszczanie w koszyku zakupowym bakalii czy produktów do wypieku ciast. Bakalie przekąskowe spożywane są przez cały rok jako zdrowa alternatywna dla słodyczy. Trendy świąteczne są z kolei bardzo atrakcyjne dla bakalii typowo wypiekowych oraz w formie dodatków do dań. Praktycznie żadna świąteczna potrawa nie może powstać bez wykorzystania do jej przygotowania bakalii, dlatego sprzedaż w okresie przedświątecznym dynamicznie rośnie.

Konsument wybiera na swój stół produkty wysokiej jakości. Jak pokazują przeprowadzone badania – takim gwarantem jakości jest znana i sprawdzona marka producenta. Święta to moment, w którym dużą wagę przywiązujemy do tradycji. Do przygotowania świątecznych pierniczków, serników, makowców, dań wytrawnych czy kompotu z suszu idealnie sprawdzą się wiórki kokosowe, mak niebieski, skórka pomarańczowa, mieszanka keksowa czy mieszanka kompotowa, dla której to jedyny moment obecności na półce. To również czas suszonych owoców – rodzynek, moreli, śliwek czy żurawiny oraz okres intensywnej sprzedaży orzechów (szczególnie włoskich Chandler i migdałów), które oprócz zastosowań przekąskowych znajdują szerokie wykorzystania w daniach słodkich i wytrawnych, stanowiąc podstawę świątecznych przepisów. Oprócz tradycyjnych dań, chcemy też inspirować konsumentów do eksperymentowania w kuchni również w okresie świątecznym i wybierania bakalii jako przekąski na świątecznym stole, do czego nadają się wprost idealnie.