Artykuł Dodaj artykuł

Dieta bezglutenowa – co warto o niej wiedzieć?

Po pszennym chlebie, zbożowych paluszkach czy kaszy jęczmiennej pojawiają się nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego?

Po pszennym chlebie, zbożowych paluszkach czy kaszy jęczmiennej pojawiają się nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego? To znak, że być może już czas przejść na dietę bezglutenową. Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy poradnik, w którym znajdziesz najważniejsze informacje na temat menu bez glutenu.

Dieta bezglutenowa – co warto o niej wiedzieć?

Czym tak właściwie jest gluten?

Zacznijmy od sprawcy tego całego zamieszania, czyli glutenu. Czym tak właściwie jest? To mieszanina białek roślinnych, występujących przede wszystkim w zbożach. Ale nie wszystkich – głównymi źródłami składnika należącego do grupy prolamin są: pszenica, żyto, jęczmień i owies. Co ciekawe, to właśnie gluten jest drugim najczęściej występującym alergenem pokarmowym. Jeśli została u Ciebie zdiagnozowana celiakia, alergia lub nietolerancja na to białko, to najlepszą decyzją jest przejście na dietę bezglutenową.

Dieta bezglutenowa – kto powinien na nią przejść?

Dieta bezglutenowa od kilku lat cieszy się dość dużą popularnością. Przechodzą na nią celebrytki, które zalecają odstawienie produktów zawierających białko roślinne każdemu, kto chce poprawić swoje zdrowie. Czy to dobra decyzja? Plan żywieniowy jest przede wszystkim dedykowany osobom, które zmagają się z autoimmunologiczną chorobą trzewną, czyli celiakią, lub mają zdiagnozowaną alergię na gluten. Jeśli jednak spożywanie tradycyjnych zbóż nie powoduje u Ciebie żadnych dolegliwości, to nie rezygnuj z nich całkowicie. Zamiast rygorystycznej diety bezglutenowej możesz po prostu ograniczyć pszenicę, żyto i jęczmień.

Co można jeść na diecie bezglutenowej?

Wiesz już, że na diecie bezglutenowej zakazane jest spożywanie pszenicy, jęczmienia, owsa i żyta. Na szczęście, istnieje wiele innych zbóż, które nie zawierają glutenu. Są to przede wszystkim: gryka, proso, quinoa i amarantus. Bezpieczny dla celiaków i osób z alergią jest również ryż brązowy, basmati, jaśminowy czy czerwony. Oczywiście, w codziennym menu nie może zabraknąć warzyw, owoców, nasion, orzechów czy kiełków, które są naturalnie bezglutenowe. Pamiętaj jednak, że w niektórych produktach, które pozornie wydają się bezpiecznie, wykorzystano szkodliwe dla Twojego brzucha białko. Są to np. sosy sojowe, gotowe dania czy szynki.

Pudełkowa dieta bezglutenowa

Jeśli dopiero przechodzisz na dietę bezglutenową, to dobrym wyborem będzie zamówienie smacznych i pożywnych pudełek oferowanych przez catering dietetyczny. Menu, z którego wyeliminowano takie zboża jak pszenica, żyto czy jęczmień, to pyszny sposób na ograniczenie spożycia glutenu i pożegnanie się z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego. Oczywiście, w diecie bezglutenowej nie znajdziesz także produktów, które zawierają tzw. ukryty gluten. A to wszystko w połączeniu z przygotowywaniem posiłków w oddzielnym pomieszczeniu, aby zagwarantować Ci i bezpieczeństwo, i smaczne posiłki, dzięki którym odkryjesz nowe, bezglutenowe smaki.

Artykuł sponsorowany

Podobne artykuły