02-12-2021, 09:20
Już nie tylko mieszkańcy największych miast mogą robić zakupy online u rolników i rzemieślników. Od września internetowy targ LokalnyRolnik.pl – pionier polskiego rynku craft e-grocery – dostarcza żywność wytwarzaną w zrównoważony sposób w całej Polsce.
Z analizy polskiego rynku e-commerce przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 roku jego wartość brutto osiągnie 162 mld zł, co daje średnioroczny wzrost na poziomie 12 proc. Eksperci przewidują, że w najszybszym tempie będzie rosła internetowa sprzedaż m.in. produktów spożywczych (28,7 proc.). I to najpewniej nie tylko tych produkowanych na skalę masową, ale również żywności zrównoważonej, lokalnego pochodzenia, wytarzanej w modelu bazującym na trosce o środowisko, opłacalności działalności rolniczej i akceptacji społecznej.
Jak wynika z badania Accenture Research dla Polskiego Stowarzyszenia Rolnictwa Zrównoważonego „ASAP”, 57 proc. Polaków od czasu rozpoczęcia się pandemii COVID-19 mocniej zaczęło zwracać uwagę na wpływ wybieranych przez siebie produktów spożywczych na zdrowie całej rodziny. 45 proc. częściej niż przed pandemią sięga po produkty lokalnego pochodzenia, a 79 proc. chce kupować jeszcze więcej produktów lepszej jakości.
75 proc. Polaków zainteresowanych jest kupowaniem żywności zrównoważonej, a 83 proc. spośród nich deklaruje, że produkty rolnictwa zrównoważonego mogłyby stanowić przynajmniej połowę ich koszyka zakupowego. 73 proc. konsumentów jest gotowych płacić za żywność zrównoważoną nawet o 20 proc. więcej niż za podobne produkty, pochodzące z konwencjonalnych upraw i hodowli.
Wzrost świadomości konsumentów na temat roli żywności w ich życiu i w życiu ich bliskich, chęć ochrony środowiska i klimatu oraz wsparcia lokalnych przedsiębiorców sprawiają, że produkty rolnictwa zrównoważonego stają się coraz bardziej pożądane. Accenture Research szacuje, że Polacy są gotowi wydawać na tego typu żywność nawet 64,6 mld zł rocznie. To ogromna szansa na rozwój rynku, który dziś wciąż stanowi w naszym kraju niszę.
Odpowiedzią na realne potrzeby konsumenckie są takie portale jak założony w 2014 roku przez Sylwię i Andreja Modiców LokalnyRolnik.pl. Serwis działa w modelu marketplace, łącząc mieszkańców miast ze sprawdzonymi rolnikami i wytwórcami. Jest szansą dla wielu rzemieślników na dostęp do rynku, bez potrzeby ponoszenia wysokich kosztów logistyki własnej, zarządzania procesami marketingowo-sprzedażowymi czy ręcznej obsługi zamówień i płatności.
Z perspektywy klientów ułatwia dostęp do szerokiej oferty najwyższej jakości żywności prosto od lokalnych rolników i rzemieślników, w przystępnych cenach, bez potrzeby ruszania się sprzed ekranu komputera, tabletu czy smartfona.
„Nasza misja dążenia do zrównoważonego świata opiera się na trzech filarach: zdrowym społeczeństwie, prosperujących społecznościach lokalnych oraz czystej planecie. I właśnie ona jest podstawą naszych codziennych działań, które staramy się realizować, zachęcając ludzi do zmiany sposobu odżywiania, dając szansę na godny zarobek rolnikom i manufakturom oraz zmniejszając ślad węglowy.
Razem z nami klienci odkrywają zapomniane smaki polskiej wsi. Pyszne warzywa i owoce, które dojrzewają we własnym tempie. Tradycyjne wędliny bez chemii i ulepszaczy. Jajka od kur, które swobodnie korzystają z uroków przydomowego ogródka. Nabiał, jak za dawnych lat. Prawdziwe pieczywo na zakwasie. Ręcznie lepione pierogi. A także kilka tysięcy innych sprawdzonych produktów, które przygotowywane są specjalnie na zamówienie.
Działamy w systemie just-in-time. Niczego nie magazynujemy, dzięki czemu niwelujemy do zera problem marnotrawstwa jedzenia na poziomie dystrybucji. Niczego nie przepakowujemy, by nie produkować kolejnych opakowań. W punktach przeładunkowych kompletujemy zamówienia w taki sposób, by każdy klient dostał jedną paczkę, nawet jeśli kupił produkty od różnych rzemieślników. Korzystamy ze zbiorczych transportów i wyznaczania tras w taki sposób, by minimalizować ślad węglowy.
Wytwórcy, którzy chcą sprzedawać na naszym Wirtualnym Targu, muszą – bez wyjątku – spełnić szereg warunków związanych m.in. z czystą etykietą produktów, dobrostanem zwierząt hodowlanych, naturalnymi sposobami uprawiania warzyw i owoców. Nie ma tu miejsca na przemysłową produkcję żywności.
Odwiedzamy gospodarzy, by poznać ich historie, codzienną pracę, zaprzyjaźnić się z nimi i sprawdzić, jak wygląda rzemieślniczy proces wytwarzania prawdziwego jedzenia. Chcemy mieć pewność, że to, co oferujemy na naszym Wirtualnym Targu, cechuje się najwyższą jakością, jest świeże, naturalne i zdrowe.
Codziennymi działaniami zmierzamy do tego, by uczynić świat bardziej zrównoważonym i do tego samego zachęcamy naszych interesariuszy – klientów, partnerów i wytwórców. Cieszę się, że od niedawna mieszkańcy całej Polski mogą za pomocą naszego portalu kupować zrównoważoną żywność od sprawdzonych rolników i wytwórców” – komentuje Andrej Modic, założyciel i CEO LokalnyRolnik.pl.
Klienci Lokalnego Rolnika mogą zamawiać produkty rolnictwa zrównoważonego i ekologicznego z dostawą do punktów odbioru działających na terenie Warszawy, Wrocławia, Krakowa i aglomeracji śląskiej, a także bezpośrednio pod wskazany przez siebie adres na terenie całej Polski.
Mogą być pewni, że zamówione jedzenie dotrze do nich świeże, ponieważ ciąg chłodniczy zachowany jest na każdym etapie procesu logistycznego – również w przypadku wysyłek kurierskich. LokalnyRolnik.pl wraz z rzemieślnikami oferuje konsumentom unikatową 100% gwarancję jakości, dzięki której mogą reklamować produkty, których jakość nie jest dla nich satysfakcjonująca, a pieniądze są im zwracane.
W przyszłości właściciele portalu planują zaoferować rolnikom, wytwórcom oraz klientom jeszcze więcej udogodnień. Predykcje ekspertów na temat perspektywy rozwoju branży craft e-grocery w Polsce oraz zwiększająca się świadomość konsumencka pozwalają mieć nadzieję, że LokalnyRolnik.pl utrzyma pozycję rynkowego lidera a setki rolników i rzemieślników znajdą zachwyconych, stałych klientów.
Źródła:
https://www.slideshare.net/PwCPolska/analiza-rynku-ecommerce-w-polsce-20212026-242474281
https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-158/Accenture-Sustainable-Food-Poland.pdf
Podobne artykuły
Komentarze