jedzenie

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.



Artykuł Dodaj artykuł

Łosoś norweski – ulubiona ryba Polaków

Norwegia w 2019 roku wyeksportowała ponad milion ton łososia, co odpowiada 14 milionom posiłków przyrządzonych z tej ryby każdego dnia.

Norwegia w 2019 roku wyeksportowała ponad milion ton łososia, co odpowiada 14 milionom posiłków przyrządzonych z tej ryby każdego dnia. W polskich domach spośród norweskich ryb najczęściej gości właśnie łosoś norweski oraz dorsz, ponad 70% osób wybiera te ryby do samodzielnego przyrządzania dań w domu.  

Łosoś norweski – ulubiona ryba Polaków

Od ponad 10 lat Norweska Rada ds. Ryb i Owoców Morza (NSC) przeprowadza coroczne badanie Seafood Consumer Insight, które pozwala na obserwacje trendów i preferencji konsumentów w zakresie ryb i owoców morza. Poprzez badanie norwescy eksporterzy, producenci i przetwórcy mają dostęp do danych na temat konsumpcji i ulubionych ryb ludzi w 20 krajach, w tym także w Polsce. 

„NSC każdego roku dokłada wszelkich starań, aby przekazywać konsumentom aktualne informacje na temat norweskich ryb i owoców morza. Dzięki współpracy z eksporterami, producentami i przetwórcami dążymy do pokazania potencjału jaki posiada norweska akwakultura. Od wielu lat na sklepowych półkach znajdują się produkty sygnowane znakiem „Seafood from Norway”, który wprowadziliśmy, aby konsumenci mieli pewność, że sięgają po bezpieczne i wysokiej jakości produkty.” – mówi Kristin Pettersen, Dyrektor Krajowy NSC na Polskę i Niemcy. 

Polacy wybierają łososia! 

W tym roku obchodzona jest 50. rocznica powstania norweskiej akwakultury. To idealna okazja, aby świętować sukces łososia norweskiego, który stał się jedną z najpopularniejszych ryb na świecie. Badania Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza pokazują, że na wszystkich rynkach bezkonkurencyjnym faworytem jest łosoś. 

Konsumenci z przyjemnością przyrządzają łososia na codzienny obiad, czy podczas weekendowych spotkań z rodziną. 77% Polaków wskazało łososia jako swój najczęstszy wybór podczas przygotowywania posiłków w domu. Na drugim miejscu znalazł się dorsz (74%). 

Co ciekawe, istnieją różnice w wyborach Polaków podczas dni roboczych oraz weekendów. Na co dzień, na trzecim miejscu znajduje się makrela (68%), natomiast w weekendy konsumenci chętniej sięgają po pstrąga (55%), co może świadczyć, że w mniemaniu Polaków jest to bardziej wykwintna ryba, która idealnie pasuje, na przykład na świąteczne obiady w gronie rodziny. 

Japońskie sushi i norweski łosoś 

Wyniki badań Seafood Consumer Insight pokazują również, że w Polsce coraz większą sławą cieszą się azjatyckie przysmaki. Sushi jest bardzo popularne i już prawie 40% Polaków wskazało, że spożywa je raz w miesiącu lub więcej. A wśród ulubionych dodatków rybnych znajdują się łosoś (58%), krewetki (22%) oraz tuńczyk (20%). 

Sushi to japońska tradycja licząca 500 lat, ale jedzenie surowego łososia to norweski wynalazek z lat 80. Dziś łosoś norweski to nie tylko najpopularniejsza ryba na świecie, ale także doceniany dodatek do sushi. A to wszystko dzięki grupie ambitnych Norwegów działających w ramach programu Project Japan, którzy pojechali do Norwegii, aby wprowadzić surowego łososia norweskiego na rynek japoński. Działania te stworzyły fundament do powstania Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza, która dziś promuje owoce morza z Norwegii na rynkach światowych.

Przepis na sukces łososia norweskiego

Nie ma wątpliwości, że norweski eksport owoców morza, a zwłaszcza łososia, to historia sukcesu. W 2019 roku wartość norweskiego eksportu owoców morza przekroczyła 107 mld NOK, co stanowi 8-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rekordowym rokiem 2018. To ponad milion ton łososia norweskiego, który trafił do krajów na całym świecie. Dzięki temu Norwegia znajduje się na drugim miejscu w eksporcie owoców morza, zaraz za Chinami. 

Norwegia posiada idealne naturalne warunki do hodowli łososia, ze względu na swoją długą linią brzegową i stabilne, niskie temperatury. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), obecnie Norwegia stanowi ponad połowę światowego rynku łososia atlantyckiego, który jest eksportowany do ponad 100 krajów. 

A to wszystko udało się osiągnąć dzięki norweskiemu modelowi zarządzania zasobami ryb i owoców morza, który odnosi się do ścisłej współpracy nauki, przemysłu oraz rządu. Poprzez wzajemne wsparcie nieustannie dążą do doskonalenia tego sektora, aby Norwegia stała się liderem w zakresie wiedzy, technologii i zrównoważonego zarządzania rybołówstwem jak i akwakulturą.