jedzenie

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.



Artykuł Dodaj artykuł

Polacy i kuchenne zero waste - czy uczymy się niemarnowania żywności?

Marnowanie żywności to ważny, globalny problem. Poziom naszej ekologicznej świadomości stale jednak wzrasta, co przekłada się także na pozytywne nawyki społeczeństwa. Jak wynika z raportu pt. „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”1, znaczna część osób stosuje w swojej kuchni zasady zapobiegające marnowaniu żywności, w tym ponad 60 proc. przerabia niezjedzone produkty. Jak Polacy podchodzą do kwestii ekologii w kuchni? Czy idea zero waste jest nam bliska i co możemy zrobić, by ten nurt na dobre zagościł w naszych domach?

 

Polacy i kuchenne zero waste - czy uczymy się niemarnowania żywności?

Marnowanie żywności to ważny, globalny problem. Poziom naszej ekologicznej świadomości stale jednak wzrasta, co przekłada się także na pozytywne nawyki społeczeństwa. Jak wynika z raportu pt. „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”1, znaczna część osób stosuje w swojej kuchni zasady zapobiegające marnowaniu żywności, w tym ponad 60 proc. przerabia niezjedzone produkty. Jak Polacy podchodzą do kwestii ekologii w kuchni? Czy idea zero waste jest nam bliska i co możemy zrobić, by ten nurt na dobre zagościł w naszych domach?

Obecnie trend zero waste staje się coraz bardziej popularny, choć w licznych gospodarstwach domowych wciąż wiele kilogramów pożywienia trafia do kosza i się marnuje. Na szczęście, właściwego gospodarowania żywnością można się nauczyć, co pozwoli nam nie tylko ograniczyć miesięczne wydatki, ale też przyczyni się do dbania o środowisko naturalne. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi, edukują się w tym zakresie i zaczynają wdrażać zasady niemarnowania w codziennym życiu. Poniżej znajduje się kilka wskazówek, dzięki którym nauczymy się w pełni wykorzystywać to, co mamy w lodówce.

Co kieruje naszymi wyborami zakupowymi?

Przemyślane zakupy spożywcze to połowa sukcesu. Robienie ich na zapas często kończy się stratą pieniędzy i koniecznością wyrzucenia tego, czego nie zdążyliśmy zjeść. To problem na światową skalę, bo aż jedna trzecia produkowanej żywności się marnuje. W Polsce to niemal 5 mln ton, z czego 60 proc. wyrzucana jest przez samych konsumentów w ich gospodarstwach domowych2. Z jakiego powodu skala trafiającego do śmietnika jedzenia jest tak duża? Warto przyjrzeć się naszym nawykom zakupowym.

Jakimi zasadami kierujemy się podczas pobytu w sklepie? Z raportu pt. „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków” wynika, że dla 61 proc. główną motywacją skłaniającą do zakupu jest cena lub aktualna promocja, 59 proc. patrzy na skład, a 55 proc. sprawdza termin przydatności do spożycia. Zdecydowanie mniej, bo 23 proc., interesuje się miejscem pochodzenia, a 18 proc. obecnością certyfikatów bezpieczeństwa żywności. Kolejne aspekty, na które zwracają uwagę konsumenci, to materiał wykonania opakowania (13 proc.), kaloryczność produktu (12 proc.), obecność certyfikatów ekologicznych (11 proc.) i ogólny wygląd (9 proc.).

Jak widać, odpowiedzi respondentów w pytaniu wielokrotnego wyboru wskazują, że podczas kupowania produktów spożywczych ważniejsze są kwestie ekonomiczne, związane z bezpieczeństwem i zdrowiem, niż ekologiczne. Porównując odpowiedzi rodziców dzieci w wieku 0-14 lat do osób z próby reprezentatywnej, nie zauważono istotnych odchyleń. Choć zwracają oni większą uwagę na obecność certyfikatów bezpieczeństwa żywności (różnica 3 punktów procentowych) oraz ekologicznych (różnica 2 punktów procentowych), a także skład (tu także różnica 2 punktów procentowych).
Większe dysproporcje widoczne są z kolei w rozgraniczeniu na wiek badanych – młodzi dorośli (18-24 lata) częściej niż pozostałe grupy wiekowe kierują się promocją (79 proc.), a rzadziej zwracają uwagę na skład i okres trwałości produktu. Co ciekawe, grupa ta w największym stopniu (23 proc.) zwraca uwagę na obecność certyfikatów ekologicznych, podczas gdy w pozostałych grupach wiekowych wartości te były zdecydowanie niższe (na poziomie 7-15 proc.).

Czy to oznacza, że dla Polaków kwestie ekonomiczne są najważniejszym wyznacznikiem? Czy w naszych kuchniach jest miejsce na ekologię i postępowanie zgodne z nurtem niemarnowania?

Zero waste w naszych domach

W raporcie pt. „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”, który został przygotowany w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej „Nasz Klimat”, realizowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, znaczna część respondentów deklaruje, że stosuje w swojej kuchni zasady zapobiegające marnowaniu żywności. 61 proc. respondentów (z próby reprezentatywnej) niezjedzone dania przerabia i modyfikuje, by móc zjeść je w kolejnym dniu, a 55 proc. niewykorzystaną żywność w miarę możliwości mrozi lub wekuje. Pozostałe uzyskane dane wskazują, że 20 proc. dzieli się jedzeniem ze znajomymi lub sąsiadami, a 5 proc. nie podejmuje żadnych z powyższych działań. W odniesieniu do grupy rodziców dzieci w wieku 0- 14 lat, oni częściej niż ogół Polaków mrożą lub wekują żywność (66 proc.), co może wynikać z konieczności bardziej przemyślanego przygotowywania posiłków, gdy w domu są dzieci.

Jak wynika z badania, kwestie niemarnowania żywności są ważne dla ponad 60 proc. badanych respondentów, co wskazuje, że świadomość ekologiczna Polaków jest wysoka, a dzięki prowadzonym działaniom edukacyjnym i kampaniom informacyjnym – stale rośnie. W myśl idei zero waste potrzebny jest nam większy szacunek do żywności, ale także umiejętne zarządzanie odpadami. By jedzenie w polskich domach nie marnowało się, Polacy muszą z większą świadomością podchodzić do zakupów – najlepiej robiąc je wg stworzonej wcześniej listy niezbędnych produktów, a nie impulsywnie. Istotne jest też planowanie posiłków, najlepiej na cały tydzień. Ponadto nieodzowna jest także edukacja w zakresie odpowiedniego przechowywania żywności, możliwości jej mrożenia oraz przetwarzania i unikania kupowania w plastikowych opakowaniach.

Aby podnieść świadomość społeczeństwa na temat działań, jakie każdy z nas może podjąć dla ochrony klimatu, Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi kampanię informacyjno- -edukacyjną „Nasz Klimat”. Więcej o tym, jak zmieniać nawyki, swoje życie na bardziej eko znajdziecie na stronie: www.naszklimat.gov.pl.