Artykuł Dodaj artykuł

Opony używane - dlaczego eksperci ich nie polecają

13-01-2015, 01:00

Opony używane  dlaczego eksperci ich nie polecają, oponeo
Źródło:Oponeo.pl

Opony używane można określić mianem wielkiej niewiadomej, poza tym ich zakup ma sporo wspólnego z kupnem używanego auta. Dlatego jeśli nasza wiedza na ten temat nie jest imponująca, a raczej zaledwie cząstkowa, wskazane jest skorzystanie z rady oraz doświadczenia specjalisty. W przeciwnym wypadku zakup dobrych opon używanych z pewnością będzie powodem licznych kłopotów.

Prawo o ruchu drogowym, co prawda dopuszcza stosowanie różnego rodzaju - pod względem oczywiście bieżnika – ogumienia na osiach, jednak założenie jednego kompletu spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.

Ogólnie zasada jest bardzo prosta – opon używanych nie powinno się wcale kupować.  Nie jest to hasło koncernów, które zajmują się produkcją ogumienia, które w ten sposób  pragną odstraszyć potencjalnych kupców od zakupu używanego ogumienia, a zdanie wielu niezależnych fachowców. Zresztą warto wspomnieć o tym, iż różnica w cenie między nowymi oponami, a dobrymi używanymi,  przy obecnym nasyceniu rynku jest stosunkowo nieduża, natomiast jeżeli chodzi o użytkowanie auta to pojawia się w tym momencie stara prawda, która mówi, że „na bezpieczeństwie nie powinno się oszczędzać”. Jeśli jednak, mimo wszystko, ktoś zdecydował się nabyć ogumienie używane, powinien wziąć pod uwagę kilka istotnych aspektów, ponieważ używana opona, którą określa się jako – w dobrym stanie – to nie tylko regularny i równy bieżnik.

Zatem, kiedy decydujemy się na zakup używanego ogumienia warto skorzystać z usług bardziej renomowanych warsztatów, które poza sprzedażą nowych opon w swojej ofercie mają również i takie opony. Nie radzimy korzystać z tzw. „garażowców”, którzy przeważnie nie posiadają należytych miejsc przeznaczonych do przechowywania ogumienia, a także nie są w stanie dać jakiejkolwiek gwarancji na kupiony produkt (w postaci paragonu czy tez faktury). Poza tym w typowych warsztatach oponiarskich będzie większa szansa na kupno sprawdzonego kompletu, a nie jednej pary.

Pomimo tego, że w prawie o ruchu drogowym nie ma zakazu stosowania różnego rodzaju (bieżnika) opon na obu osiach, to założenie jednego kompletu ogumienia zwiększy bezpieczeństwo prowadzącego pojazd. Często zdarza się, że zamontowane na obu osiach różne pary opon mają całkiem inny stopień użycia, co w sytuacji, kiedy konieczne jest wykonanie gwałtownych manewrów albo hamowania może być powodem znoszenia samochodu, a nawet niekontrolowany poślizg.

W czasie, gdy wybieramy opony trzeba przede wszystkim sprawdzić jak wygląda rzeźba bieżnika. Oczywiście nie znajdziemy idealnie równego, ale mimo wszystko należy wybierać te, których kształt bieżnika będzie bardziej regularny. Jego wysokość nie może być niższa niż 1,6 mm, chociaż ta wartość jest według fachowców nie do przyjęcia. Należy pamiętać o tym, że aby opona mogła zapewnić skuteczną przyczepność, wysokość bieżnika musi wynosić przynajmniej 3 mm, natomiast w przypadku zimowego ogumienia – 4 mm. Nacięcia na stopce, ząbkowany bieżnik, wybrzuszenia, obicia oraz ślady uszkodzeń mechanicznych natychmiast są przyczyną dyskwalifikacji produktu.

Na niską jakość opon używanych ma wpływ ich struktura wewnętrzna. Oczywiście gołym okiem nie można sprawdzić tego elementu, więc należy zwrócić się o pomoc do specjalisty, który będzie mógł nam powiedzieć, czy budowa ogumienia, która składa się z drutu albo tekstylnego kordu nie została w jakiś sposób naruszona np. po kolizji. Jeśli usterki są bardzo poważne, to w końcu może dojść podczas jazdy nawet do eksplozji opony.

Podobne artykuły