Miniony rok upłynął pod znakiem inflacji i szeregu nieoczekiwanych zmian związanych z wojną na Ukrainie, co mocno wpłynęło na różne dziedziny życia, w tym również na rynek spożywczy.
Rynek spożywczy jest niezwykle wymagający. Producenci, aby skutecznie wychodzić naprzeciw nowym wymaganiom konsumentów, ale też być w zgodzie z obowiązującymi regulacjami, muszą skracać czas potrzebny na rozwój nowych produktów i szybciej wychodzić z nowymi propozycjami.
Tradycyjne japońskie danie z roku na rok cieszy się coraz większym powodzeniem, a składniki czy akcesoria do sushi w sklepach zachęcają do tego, by przygotować tę potrawę także w domu.
Serek Wiejski to produkt, który często gości na naszych śniadaniowych stołach. Czy wiecie, że ten niezwykle lubiany serek typu cottage cheese jest obecny na polskim rynku już od blisko 30 lat? Pierwszym i największym producentem Serka Wiejskiego w Polsce jest OSM Piątnica, która wprowadziła go na rynek w 1992 r. Z uwagi na swoją dużą popularność serek doczekał się także specjalnego miejsca w kalendarzu – 30 grudnia obchodzimy Dzień Serka Wiejskiego.
Od dziś polska wołowina może być eksportowana do Japonii. Minister Marek Sawicki spotkał się z ambasadorem nadzwyczajnym i pełnomocnym Japonii w Polsce Makoto Yamanaką. Rozmowy związane były z decyzją władz Japonii odnośnie dopuszczenia polskiej wołowiny do eksportu na rynek japoński.
Norwegia w 2019 roku wyeksportowała ponad milion ton łososia, co odpowiada 14 milionom posiłków przyrządzonych z tej ryby każdego dnia.
Do 2035r. roślinne alternatywy produktów odzwierzęcych mają stanowić do 11%światowego rynku białka. Pozytywny scenariusz, który zakłada uzyskanie pełnego wsparcia regulacyjnego oraz technologicznego, przewiduje nawet 22% udział. Świadomość ekologiczna, czynniki etyczne i zdrowotne mają coraz większy wpływ na wybory żywieniowe. W efekcie, już niemal 40% Polaków deklaruje, że aktywnie ogranicza spożycie mięsa.
Targi WorldFood Poland, najważniejsze wydarzenie branży spożywczej w Europie Środkowo-Wschodniej, zakończyły w ubiegłym tygodniu swoją 10. jubileuszową edycję w halach EXPO XXI w Warszawie, pozostawiając po sobie niezapomniane wrażenia. Przez trzy dni, od 16 do 18 kwietnia, wydarzenie zgromadziło ponad 300 wystawców z 30 krajów i przyciągnęło 5500 specjalistów z całego sektora spożywczego, stając się tętniącym życiem centrum spotkań branży spożywczej.
Delikatna w smaku, pobudzająca, niezawierająca żadnych kalorii – mowa o pysznej herbacie zielonej.
Blisko połowa Polaków próbowała już roślinnych zamienników mięsa (RZM) i większość z nich uważa, że są smaczne. InsightOut Lab zaprezentował autorski raport dotyczący polskiego rynku RZM w kontekście trendów światowych. Z badania jasno wynika, że rośnie zainteresowanie rodzimych konsumentów tego typu żywnością, ale jeszcze nie jest na takim poziomie jak w innych krajach UE. To może oznaczać potencjał biznesowy zarówno dla producentów, jak i dla inwestorów.
Rynek nutraceutyków rozwija się bardzo dynamicznie. Obecnie segment żywności funkcjonalnej i nutraceutyków należy do najdynamiczniej rozwijających się działów przemysłu spożywczego. Roczną wielkość sprzedaży liczy się już nie w milionach, lecz w miliardach dolarów.
„Prawo do znakowania Euroliściem produktów spożywczych to przysłowiowa wisienka na torcie” – mówi w rozmowie z Polską Izbą Żywności Ekologicznej, organizatorem kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”, dr inż. Urszula Sołtysiak, wieloletnia wykładowczyni SGGW, współzałożycielka pierwszej w Polsce jednostki certyfikującej rolnictwo ekologiczne i jego produkty.
Rynek produktów mlecznych w Polsce jest już dojrzały – po latach dynamicznego wzrostu wolumeny sprzedażowe ustabilizowały się, jednak rośnie wartość sprzedaży, którą napędzają nowe trendy konsumenckie. Wysokie zapotrzebowanie na tego typu produkty pozwoliło wykształcić się na polskim rynku liderom w zakresie produkcji i dystrybucji nabiału.
Potencjał rozwojowy rynku eko w Polsce jest duży, choć sektor ten nie jest wolny od problemów w postaci rosnących kosztów energii i wysokiej inflacji. O jego sile stanowią konsumenci, którzy pogłębiają wiedzę na temat produkcji ekologicznej oraz coraz chętniej i bardziej świadomie kupują żywność ekologiczną. Największą wagę przywiązują do jakości wynikającej ze sposobu jej wytwarzania (25 proc. badanych), lokalnego pochodzenia (30 proc.), a także walorów smakowych (31 proc.) oraz pozytywnego wpływu na środowisko naturalne. Ten ostatni aspekt docenia aż 89 proc. uczestników badania zrealizowanego na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej w ramach kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”.
Czekolada i wyroby cukiernicze z jej wykorzystaniem to ogromny rynek, który stale rośnie. Zainteresowanie przemysłu spożywczego czekoladą jest ogromne, tak samo jak ilość ton czekolady przerabianej rok rocznie w najróżniejszych zakładach produkcyjnych.